Fellesprosjektet Ringeriksbanen og E16 – Offentlig ettersyn av forslag til reguleringsplan for Nordby i Bærum

Fellesprosjektet Ringeriksbanen og E16 varsler ved dette offentlig ettersyn av forslag til reguleringsplan for ny adkomsttunnel ved Nordby (i Bjørumdalen), i Bærum kommune. Se brev med kart i vedlegg. Reguleringsplanen for Nordby legges ut på prosjektets nettside (https://www.banenor.no/Prosjekter/prosjekter/ringeriksbanenoge16/) i løpet av dagen i dag.

Merk frist for innspill: 9. januar 2019.
Det blir arrangert Folkemøte på Skui grendehus i Bærum den 21. november fra kl. 18.00 til 20.00.

Offentlig ettersyn av forslag til reguleringsplan for Ringeriksbanen og E16 Høgkastet – Hønefoss, adkomsttunnel ved Nordby i Bærum kommune

Med henvisning til plan- og bygningsloven § 12-10 legger Bane NOR og Statens vegvesen ut forslag til reguleringsplan for Ringeriksbanen og E16, adkomsttunnel på Nordby i Bærum til offentlig ettersyn (høring) i tidsrommet 16. november 2018 til 9. januar 2019.

Planforslaget for hele prosjektet ble lagt ut på høring i tidsperioden 19. april til 24. juni 2018. Fra høringen har det kommet inn flere gode forslag til endringer av plan, som har resultert blant annet i utredning av ny adkomsttunnel ved Nordby i Bjørumdalen.

 

Bakgrunn for planforslaget

Ringeriksbanen og ny E16 Høgkastet – Hønefoss skal planlegges som ett felles prosjekt. Planarbeidet gjennomføres som statlig reguleringsplan i henhold til plan- og bygningslovens § 6-4. Dette innebærer at det er Kommunal- og moderniseringsdepartementet som er planmyndighet og som skal vedta reguleringsplanen.

Fellesprosjektet Ringeriksbanen og E16 Høgkastet – Hønefoss har, på vegne av Bane NOR og Statens vegvesen, utarbeidet et forslag til reguleringsplan med konsekvensutredning. Planen legger til rette for utbygging av 40 km nytt dobbeltspor mellom Jong i Bærum kommune og Hønefoss stasjon i Ringerike kommune, samt 16 km ny firefelts motorveg fra Høgkastet i Hole kommune til Ve i Ringerike kommune.

Planforslaget for hele prosjektet omfatter i tillegg også nødvendig omlegging av offentlige og private veger, gang-/ sykkelveger, midlertidige anleggsområder, samt områder for lagring av overskuddsmasser. Det planlegges også støytiltak og vilttiltak med faunapassasjer under nytt dobbeltspor og motorveg.

 

Hva er nytt nå?

Fra høringen av planforslaget på hele strekningen har det kommet inn flere gode forslag til endringer av plan, som har resultert blant annet i utredning av ny adkomsttunnel ved Nordby i Bjørumdalen. Dette brevet varsler regulering av ny adkomsttunnel ved Nordby med tilhørende riggområde og påkobling til E16 i Bærum kommune.

 

Alternativet med ny adkomsttunnel ved Nordby vil redusere belastningen på landbruksarealer, er vurdert å være mindre belastende for lokalmiljøet og vil gi prosjektet en sikrere og bedre vegtilkobling mot eksisterende E16 enn dagens løsning. Som en følge av foreslått ny adkomsttunnel ved Nordby utgår planlagte adkomsttunneler ved Rustan og Kattås. I vedlagt kart vises området som reguleringsplan for Nordby berører.

 

Ny reguleringsplan for Nordby må ta høyde for at anleggsarbeidet med ny E16 Bjørum-Skaret pågår parallelt med Fellesprosjektet Ringeriksbanen og E16 Høgkastet – Hønefoss sitt arbeide i byggetiden, og at tilkoblingen mellom ny adkomsttunnel/riggområde og E16 må kunne tilpasses Statens vegvesens prosjekt underveis. Dette kan gjøres ved at vi enten:

 

1) Kjører anleggstrafikk fra adkomsttunnel fra krysset Bjørumsaga på E16 og inn på/ut fra Ringeriksveien i begge retninger, eller at vi

2) Deler anleggstrafikken slik at trafikk nordfra kjører direkte av til Ringeriksveien via krysset på Bjørumsaga på E16, og trafikk som skal nordover kjøres via en ny arm i rundkjøringen på Isiveien og ut på E16 derfra.

Hvilke løsninger som er best med tanke på trafikksikkerhet og mest mulig smidig i koordineringen mellom prosjektene, vil bli diskutert og vurdert sammen med Statens vegvesen, både Region øst og E16 Bjørum – Skaret prosjektet.

 

Hovedpartnere

TelenorDNV-GLNorconsultLøvenskioldGE Oil & GasJM EntreprenødSwecoEquinorAsplan ViakArba InkluderingFranzefossLundin NorwayAzetsDNB